Het verhaal van de maker

Kai is geboren en opgegroeid in Zuid-Duitsland en begon haar nauwe band met Nederland toen ze in 2000 begon aan haar BA/Schone Kunsten opleiding aan de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam. Daarna werkte Kai vele jaren in de kunst- en museumsector.

Toen, in 2014, veranderde Kai haar carrière om iets te doen wat ze al sinds haar kindertijd wilde doen: meubelmaker worden. Nadat ze beurzen had gewonnen van de Carpenter Company, oorspronkelijk een middeleeuws handelsgilde (VK), en het Prins Bernard Fonds (Nl), solliciteerde ze naar en werd aangenomen door het Building Craft College in Londen. Hier studeerde ze hun opleiding traditionele en hedendaagse meubelmakerij, een 2-jarige voltijdse opleiding. Het winnen van de Carpenters' Company-prijs in 2017, een onderscheiding uitgereikt door prinses Anne, was een indicatie van Kai's succesniveau.

In november 2018 keerde Kai uiteindelijk terug naar Amsterdam, voortbouwend op de fundamenten die ze tijdens haar BA-tijd in Amsterdam had gelegd. Ze startte haar eigen bedrijf, Form and Function, en ontwerpt en maakt haar unieke meubels. Werken in een gedeelde, geheel door vrouwen gerunde, werkplaats in Amsterdam.

Draumr Portret Kai Reichert, een van de makers

"Ik hou van het ontwerpen en maken van tafels, want voor mij is het een meubelstuk dat mensen samenbrengt, eten en verhalen deelt. En de tafel zal met de kleine gebruikssporen in de loop van de tijd getuigen van deze momenten."

Het proces

Kai is geboren en opgegroeid in Zuid-Duitsland en begon haar nauwe band met Nederland toen ze in 2000 begon aan haar BA/Schone Kunsten opleiding aan de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam. Daarna werkte Kai vele jaren in de kunst- en museumsector.

Toen, in 2014, veranderde Kai haar carrière om iets te doen wat ze al sinds haar kindertijd wilde doen: meubelmaker worden. Nadat ze beurzen had gewonnen van de Carpenter Company, oorspronkelijk een middeleeuws handelsgilde (VK), en het Prins Bernard Fonds (Nl), solliciteerde ze naar en werd aangenomen door het Building Craft College in Londen. Hier studeerde ze hun opleiding traditionele en hedendaagse meubelmakerij, een 2-jarige voltijdse opleiding. Het winnen van de Carpenters' Company-prijs in 2017, een onderscheiding uitgereikt door prinses Anne, was een indicatie van Kai's succesniveau.

In november 2018 keerde Kai uiteindelijk terug naar Amsterdam, voortbouwend op de fundamenten die ze tijdens haar BA-tijd in Amsterdam had gelegd. Ze startte haar eigen bedrijf, Form and Function, en ontwerpt en maakt haar unieke meubels. Werken in een gedeelde, geheel door vrouwen gerunde, werkplaats in Amsterdam.

Producten

Vraag en antwoord

Wat motiveert jou om te maken?

Het creëren van unieke duurzame meubelstukken die gemaakt zijn om lang mee te gaan, met respect voor het materiaal. Experimenteren met nieuwe technieken en processen en elke dag mijn vaardigheden aanscherpen. Ontwerpen en maken op het hoogste niveau met een vormentaal die speels en creatief is.

Door wat en/of wie ben je het meest geïnspireerd of beïnvloed?

Als het gaat om het maken van meubels, word ik geïnspireerd door modernistische meubels en de Scandinavische benadering van ontwerpen en maken.

Ook architectuur en de beleving ervan vind ik heel inspirerend. Ik hou van brutalistische architectuur en het werk van Frank Lloyd Wright en Alvar Aalto.

Wat is uw unieke benadering van uw vak en hoe heeft u uw vaardigheden aangescherpt?

De opdrachten waar ik het meest van geniet, zijn de opdrachten die de creatieve vrijheid geven om een ​​betekenisvol en persoonlijk stuk voor de klanten te creëren.

Meestal neem ik een element van het vertellen van verhalen op dat abstract is voor andere kijkers, maar de persoon/mensen waarvoor het gemaakt is, heeft betekenis en betekenis.

Tijdens gesprekken beperk ik het tot een thema/iets waar ze gepassioneerd over zijn enz., iets dat een permanente betekenis voor hen heeft, hen geluk brengt en als gevolg daarvan voedt deze informatie mijn ontwerpproces bij het creëren van een abstracte afbeelding/patroon dat een prominent onderdeel van het meubelstuk.

Mijn werk combineert vaak traditionele maakprocessen en hedendaagse benaderingen, afhankelijk van het idee. Ik geniet ervan om nieuwe processen te verkennen en tegelijkertijd mijn bestaande vaardigheden te verdiepen bij elke opdracht.

Wat is tot nu toe jouw bepalende of meest trotse moment als maker?

Het in ontvangst nemen van de Livery Company Prize van de Carpenters Company, uitgereikt door Prinses Anne, was zeker een moment van trots.

Wat is jouw droomproject?

Een zeer persoonlijke, grote eettafel en stoelen ontwerpen voor een gezinswoning. Het liefst van hout dat er een sterke band mee heeft, bijvoorbeeld omdat de boom op hun terrein groeide.

Ik hou van het ontwerpen en maken van tafels, omdat het voor mij een meubelstuk is dat mensen samenbrengt en voedsel en verhalen deelt. En de tafel zal met de kleine gebruikssporen in de loop van de tijd getuigen van deze momenten.

Een stuk creëren dat nog generaties lang een sterke band met de familie zal hebben